Ha nem buktál meg, nem is vagy startupper?

Lement a 2017-es Startup Safary, ahol az ember igazán sajnálhatta, hogy a klónozás még csak a kasmírkecskéken jött össze a kínaiaknak.

Annyi meetup, előadás, workshop és annyi jobbnál jobb helyszín közül lehetett választani, hogy ember legyen a talpán, aki tudta követni, hogy épp hol kellene lennie és kivel.

A majd 50 helyszín és a 2 napra való 200+ esemény közötti ingázást nem könnyítette meg a szeszélyes április, de azt hiszem ezt igazán nem róhatjuk fel a szervezőknek.

Túl sok program volt ahhoz, hogy egyesével beszámolhassunk róla, úgyhogy hadd emeljek ki egyetlen gondolatot, amely a legtöbbször köszönt vissza az előadók szájából. Ki hogy, de ugyanazt fogalmazták meg mind:

Ha nem buktál meg, nem is vagy startupper.

A siker velejárója a bukás. A bukás ellentéte a középszerűség.

Az első vállalkozásod meg fog bukni. Lehet, hogy a második is. Lehet, hogy a huszadik is. Enélkül nem lehet vállalkozni.

Hogy így van-e nem tudom, nem vagyok startupper, de ahogy láttam a startupperek között sem mindenki az. Volt, aki a kisvállalkozását kezelte startupnak, volt aki startupper életmódra készülőként volt ott, de a beszélgetés folyamán egyértelműen kiderült, kisvállalkozó lesz - ha elhatározza magát.

De a fenti mondatok egy része sem startupperek szájából hangzott el, volt az előadók között is vállalkozó bőven.

Vékony a határ a két fogalom között, a vállalkozó fogalma pedig szimplán kiment a divatból. Az Y, Z generáció körében lassan az is startuppernek vallja magát, aki sarki kocsmát készül nyitni.

Mindenesetre a tanácsok, workshopok, előadások jó részét kisvállalkozó fejjel is ugyanolyan hasznos volt végighallgatni.

A vállalkozói létformába kódolt bukáson túl a szegmentálás (itt büszkén kihúztuk magunkat :) ) fogalmát hangsúlyozták még sokan, ez az, amire sokan csak évek után jönnek rá, hogy a vakvilágba árult termékükkel (nem az én kifejezésem! a szerk.) nem érik el azt, amit megálmodtak. Majd amikor végre leülnek, és elkezdik konkretizálni a célcsoportot, az alapján pedig újraépíteni a marketingstratégiát, akkor a jóval szűkebb célcsoport végre meghozza azokat a számokat, amiket a tágabbtól hiába vártak.

Aztán jött persze jó pár közhely is, mint az "ötlet semmi, a megvalósítás minden" és társaik, de nem olyan mértékben, hogy ez bárkit elijesszen. Ott voltak az inkubátorházak, az angel befektetők és jó pár név a tavalyi felhozatalból. És ott voltak a sztár startupok, a BookRKids, aki tavaly még a befektetőkért kopogtatott, ma már sikersztoriként jelent meg, vagy a W.UP, meg persze a nagy öregek, a Prezi, a LogMeIn, etc. 

És a technikák, tanulságok, sikersztorik és bukások mellett egyre inkább felbukkant az ember is.

A startupper, akinek az életmódja messziről több, mint vonzó, közelről meg több, mint ijesztő sokaknak.

Mert nem minden startupper freelancer, nem minden freelancer startupper, és nem minden freelancer, de főleg nem minden startupper él úgy, ahogy akár ő maga is szeretné. Az emberből épülő csapatok pedig néha gyorsabban nőnek, mint mögöttük maga az ember, a brutális növekedési ütemet pedig laza szervezetben sem könnyebb lereagálni, mint egy régivágású mammutnál.

large.jpg

Szóval megérte? Igen. Jövünk jövőre is? Egész biztos. Ha lemaradtál róla, írd fel a naptáradba, egész biztos, hogy jövőre is eljön a Safary és megmutat mindent, amit eddig a startupokról tudni lehet. De ha rám hallgatsz, vastagabb füzetet vigyél, mert az én A5-ös spirálom bizony betelt. Ötletekkel, gondolatokkal, nevekkel, technikákkal, tanulnivalóval.

Ha eddig nem követted, a startup safary facebook oldalát itt találod. 

 

Ha pedig nem akarsz egy évet várni, hogy rágyere, mit kellene kezdj a kellemesnél gyorsabban növekedő startupoddal, szerezz tőlünk coachot.

Ők már megtették.

 

Képek a safary fb oldaláról; Gyurkovics Annától, köszönet a www.deluxemedia.hu-nak; és a telefonomról, köszönet a Xiaominak :).