A munkáltatói márka paradoxon

Indul a konferenciaszezon, és ahogy jönnek és jönnek ki az újabb programok, előadások, egyértelmű, hogy az idei sláger még mindig az employer branding. Az employer branding, amit még ma is rengetegen félreértenek - azzal együtt, hogy hálisten van már jópár, tényleg profi cég itthon is. Szóval mi az a munkáltatói márka és mit akarunk rajta építeni?

47be08614ad594998ac6e59f2c12e58a.jpg

A HRportal definíciója szerint:

"A munkáltatói márkaépítés az a folyamat, melynek során egy cég eljut a vonzó arculat szükségességének felismerésétől a márka kialakításán és alkalmazásán át a munkáltatói érték ígéretének beváltásáig: nem elég ugyanis jelen lenni a tehetségek munkaerőpiacán, de ismerni kell a meglévő és jövendőbeli munkatársak igényeit; nem elég láttatni a cég által kínált előnyöket, de be is kell váltani a márka ígéreteit. Az üzleti háttér, munkaerő-piaci háttér, a munkáltatói hitelesség és a kommunikáció alapjain fogalmazódik meg a munkáltatói értékígéret (EVP), és erre épül a munkáltatói márka koncepció kialakítása, majd validálása, a legutolsó fázisban pedig a márka bevezetése, és alkalmazása."

Ennél pongyolábban, de laikus fülnek talán érthetőbben a munkáltatói márka a cég imázsa a munkaerőpiacon. És ha így fogjuk fel, akkor már rögtön rá is fogunk jönni a paradoxon lényegére. 

Az imázs készen van. Akkor is, ha nem építesz rajta semmit. Magától épül fel, ha akarod, ha nem.

Tehát ha onnan indulunk, hogy munkáltatói márkát akarunk építeni, akkor rögtön kénytelenek vagyunk elfogadni a tényt: a munkáltatói márkánk már megépült. Anélkül, hogy ezért bármit tettünk volna.

Úgyhogy ha azzal a kéréssel keresel fel egy employer branding tanácsadót, hogy most már te is szeretnél végre munkáltatói márkát magadnak, rosszul teszed. Van munkáltatói márkád.

Akkor is épül, ha te cégvezetőként éppen szabadságon vagy. Azok is építik, akik benn vannak, és ami még rosszabb hír, azok is építik, akik már elhagyták a cégedet.

Amit tehetsz, az az, hogy megpróbálod olyan irányba módosítani az imázsodat, hogy az neked kedvezőbb legyen. Azonban ahhoz, hogy meg is tartsd azt a munkaerőt, akit sikerült bevonzanod, ahhoz, hogy a munkáltatói márkád, a céged imázsa folyamatosan pozitív irányba változzon, a márkaépítéssel még nem csináltál semmit.

0108rdlab10.JPEG

Az employer branding - ha tényleg jól csinálják - nem csinál mást, mint egy átlátszó burkot húz a céged köré. Ha azt láttatja, ami van, akkor a céged hiteles lesz, eladható, vonzó. Ha ehelyett azt próbálja fényezni, ami nincs - és uramég hány cég csinálja ezt -, akkor nem történik más, mint brutál mennyiségű pénz befektetésével ablakon kiszórásával eléred azt, hogy esetleg pár Y/Z generációs szívesebben jön hozzád dolgozni, mint máshova.

Mert elhiszi azt a humbugot, amit kitaláltak rólad a helytelenül megválasztott employer branding tanácsadóid.

Azonban miután elkezd melózni, úgyis rájön, hogy mi a valós helyzet, és elmegy, véleményét nem magában tartja elszórja a magvait annak a valós imázsnak, ami majd a te munkáltatói márkád ellenében épül. Sokszor gyorsabban, mint ahogy a munkáltatói márkádon dolgoznának elvileg. És mindkettőt te fizet(t)ed, ez a legszebb benne.

fb5_fry.jpg

Szóval az egész employer branding kidobott pénz? Dehogy. Egyáltalán nem az.

De vezetőként kell hozzá némi önvizsgálat, hogy eldöntsd a te céged, a te szervezeted tart-e ott, hogy erre van szüksége. Mert amíg az a burok nem lehet átlátszó, amit a céged köré kell építeni, amíg a munkáltatói márkáddal el kell fedni azt, ami valójában benn van, addig feleslegesen fizetsz ezért bárkinek.

Ha vaj van a füled mögött, ne húzzál sapkát.

 

 

Ha a te szervezeted még nincs ott, vagy nem is tudod hol van pontosan, hat business coach közül választhatsz, itt.