A meggyőzés forradalma

Tavasszal annyira hanyatt vágott a rég várt Tervezd meg az életed! c. design thinking könyv elolvasása, hogy csak nemrég döbbentem rá, hogy azóta egyetlen egy könyvajánlót sem írtam. Pedig nem kellene hagynom, hogy egy tömény bullshit maradandó károkat okozzon az érdeklődésemben, de ezek szerint mégis ez történt.

Mindenesetre most végre sikerült valami olyat találnom, ami szakkönyv létére elérte azt a szintet, hogy nincs kedved aludni menni, annyira kiváncsi vagy, hogy mi lesz a következő lépés.

Robert B. Cialdini új könyvéről van szó. Az Előhatás, a meggyőzés forradalma című kötetben benne van minden, amit a viselkedéspszichológiáról egy vállalkozónak tudni érdemes. És nem, nem arról szól, hogy hogyan lehet átverni vele embereket és arról sem, hogyan tegyünk az autógumi szórólapra pucér nőt (Marketing mesterfokon, Magyarország, 2017). 

Hanem bepillantást kapunk abba, mi mindent befolyásolhat egy embernél az a pár másodperc, perc, nap, amivel egy döntéshez előkészül. Anélkül, hogy tudna róla.

img_20171201_232014_966.jpg

Rengeteg példával, leírással, statisztikával, kísérlettel mutatja meg, hogy hogyan vezessünk fel és hogyan ne egy döntést, hogyan építsünk úgy kapcsolatot, hogy az gyümölcsöző legyen a mindennapokban. Nem porszívóügynököket próbál képezni, hanem azt mutatja meg - adott esetben 2-3 éves gyerekeken is bizonyított kísérletekkel - hogy mi minden szól bele egy döntésünkbe, amiről fogalmunk sincs. És utólag sem tudjuk megmondani. 

robert-cialdini.jpg

Megtudjuk mit ad egy közös szülőváros, mit tesz egy közös cselekvés, mi a hatása egy jól felépített folyamatnak. Vagy akár azt is, mit tesz egy írásunkkal az, amilyen környezetben az születik.

És ezzel iparágtól és pozíciónktól teljesen függetlenül kerülhetünk közelebb céljainkhoz, és érthetjük meg az emberek viselkedését.

Hiszen nem kell sales-esnek lenni ahhoz, hogy eladjunk valamit, mert ha nem a vevőt akarjuk meggyőzni, akkor a férjünket, ha nem a férjünket, akkor a gyerekünket, ha már azt sem, akkor a tanító nénit. A zöldségest, a bárkit. Nap, mint nap választás elé állítunk embereket, és ha tudjuk, hogy mivel mit tudunk elérni, kivédhetjük azt is, hogy hibás előhatásokkal esetleg pont magunk ellen dolgozzunk.

És nem utolsó sorban felismerhetjük, ha minket próbálnak befolyásolni.

Mert a mesterműből kiderül az is, hogyan reagálunk tudat alatt és hogyan reagáluk akkor, ha bármilyen eszköz segítségével a tudatába kerülünk az adott előhatásnak.

Választékos nyelvezet, remek fordítás, talán egyetlen negatívum: néha kicsit több tördelés, felsorolás, összefoglalás segítette volna a megértést. De így legalább elolvashatjuk még egyszer. Karácsonyi ajándéknak megvásárolhatod a Libriben,és ha már ott jársz, megrendelheted magadnak is Cialdini előző könyvét, mert egész biztos az lesz a következő a listámon.

KÖNYVAJÁNLÓÉRT, MUNKAVÁLLALÓI, VEZETŐI VISELKEDÉSÉRT, SZERVEZETI KULTÚRÁÉRT, ÉS CSAK MERT HISZEL BENNE, HOGY LÉTEZIK OLYAN MUNKAHELY, AHONNAN NINCS KEDVED HAZAMENNI, GYERE VELÜNK.

 

képek: http://www.famouspsychologists.org, libri.hu