Rendet rakunk a munkaerőpiacon. Az Y generációval, az Y generációnak. Y 2 Y.

Y2Y

Nem minden job-hopper állásszédelgő

Divat szidni a fiatalokat, mert pattognak állásról állásra. Teszik mindezt kívülállónak logikátlannak tűnő módon, ad hoc döntésekkel, néha egészen vállalhatatlannak tűnő fordulatokkal a pályájukon.

Érintettük már a témát párszor, többet közt taglalva, hogy miért kár kárhoztatni a jelenség miatt bárkit - a saját szervezetedet leszámítva. A job-hopping - és nem, nem fogom lefordítani magyarra, mindjárt elmondom miért - jelensége viszont nem káros. Sem a munkavállalónak, sem a szervezetnek. Magában nem. Mert van olyan pozíció, még olyan osztály, még olyan részleg is, ahol mindenkinek jobb, ha gyorsan cserélődnek az emberek. Na pont ezek azok egyébként, amiért a leghangosabban szoktak sírni-ríni, hogy a robotok majd mit fognak csinálni a munkájukkal. Bár már itt lennének.

kuri.jpg

Szóval nem a jelenséggel van baj, hiszen ez természetes velejárója a munkaerőhiánynak. A baj azzal van, hogy még mindig egyetlen kategória létezik a fejekben: a job-hopper. Magyarul néha állásszédelgőnek szokták fordítani.

Csakhogy.

Lehet, hogy minden állásszédelgő job-hopper, de nem minden job-hopper állásszédelgő.

(Tudod, rovar-bogár-stb. akik ismernek, értik, miért nem szeretnék nyilvánosan részletekbe bocsátkozni állatokkal kapcsolatban... :) ) 

Hibát követsz el, ha meg sem akarod hallgatni a jelöltet, mert már az önéletrajzából látod, hogy 12 munkahelye volt 3 év alatt. Job-hopperekkel pedig nem foglalkozol. Mert veszélyesek, mert kiszámíthatatlanok, mert drágák. Amiben még igazad is lehet.

Viszont az alapján, hogy valakinek hány munkahelye volt, még nem szabadna elítélned. Mert lehet, hogy nem szédelgett. Ha nem akarsz felvenni valakit, aki hat hónapig raktárvezető volt, aztán kilencig pénzügyi asszisztens, háromig futár, téve mindezt hat országban, elérve 10 év alatt SEMMIT - talán félhetsz tőle. Mert igen, tényleg van rá esély (de biztosra nem tudhatod az indokait, amíg nem kérdezted meg), hogy meggondolatlan, hogy csapongó, hogy nem lesz lojális, hogy fogalma sincs mit akar se magától, se az életétől, se tőled. Talán ő tényleg olyan veszélyes, mint amennyire félsz tőle. Nem biztos, de lehet.

Viszont ha vennéd a fáradtságot és megkeresnéd a logikát abban, ahogy ő ugrál állásról állásra, akkor lehet, hogy már nem is kellene tőle annyira tartanod. Mert könnyen lehet, hogy ha jobban megnézed, szó sincs itt szédelgésről. Attól, hogy nem érted mi a stratégiája, nem kellene feltételezned róla, hogy nincs is.

dungeons-and-dragons.jpg

Nem szédeleg, hanem halad. Oldalra, oldalra, feljebb, feljebb, oldalra, oldalra, feljebb. Lejjebb nem - vagy csak azért, mert pontosan tudja, hogy átmeneti hátralépés is gyorsabban közelebb viheti a céljához. Menetel valahova, ahova el szeretne jutni. Csak nem találta meg A Céget, ahol ezt megteheti. Van ilyen a piacon hidd el. Nem is kevés, egész sok. Rengeteg.

Fiatal, ráadásul Y generációs, vesztenivalója semmi, esze annál több. Szakmája jó, nyelveket beszél, tehát kapós. Elmegy valahova, megnézi, kitanulja, amit tud, nem lát perspektívát, tovább áll. De nem meggondolatlanul, hanem arra, amerre ő akar menni. Miért lenne ez szédelgés? Halad szépen sorban, állásról állásra, szektorról szektorra. Nincs vele teljesítményprobléma, nincs vele gond. Csak még senkinek nem sikerült megtartani.

Mert csak magához lojális. 

Emiatt kell tőle félni? Dehogy kell. Nem szédelgő ő. Csak job-aware. Nyitott, tudatos, magabiztos. Nem fél a váltástól. Könnyű neki. Persze.

Csak mint neked. Legyél neki te A Cég, és meg fogod tudni tartani. 

Szóval van job-hopper, van job-aware, és mi van még? A hét második felében megtudhatod. Addig gyere facebookra, hogy le ne maradj róla.

kép: http://adage.com, https://www.linkedin.com/

Miért nem használod a beszerzőket?

Az elmúlt két évben annyi cégnél voltunk tárgyalni, mint égen a csillag. Beszélgettünk HR vezetőkkel, cégvezetőkkel, employer branding specialistákkal. Aztán részlegvezetőkkel, igazgatókkal, osztályvezetőkkel. És persze ezeregy terület ezeregy szakemberével.

Akivel viszont eggyel sem, az a beszerző.

Úgy értsd, hogy egyetlen cég, egyetlen tárgyalási folyamatának, egyetlen pontján sem kapcsolták be őket. Mindegy, hogy egyetlen coaching folyamatról vagy többszáz fős vezetőfejlesztésről beszélgettünk. És nem azért, mert nincsenek náluk beszerzők. Nem azért, mert túl kicsik a cégek ahhoz, hogy ilyeneket is alkalmazzanak. Vannak kicsik persze, de vannak köztük nagyok is, óriásiak. Gigantikusak. Annyira gigantikusak, hogy a 72.600 dolgozó közül a kutyának nem tűnik fel, hogy a beszerzés kihagyásával szereznek be szolgáltatást.

De miért teszik mindezt vajon?

Persze azért, mert gyorsabb. Mert a beszerzők nem értenek semmihez, mert folyton kötekednek, lassítják a folyamatot, mindig a legolcsóbbat akarják választani, folyton alkudoznak, és úgy próbálnak meg almát venni, hogy fogalmuk sincs róla, hogy melyik az alma egyáltalán.

img_5740.JPG

Mondanám, hogy ez mind igaz, de nem.

Azt sem állítom, hogy mindig, mindenre megoldás, vagy hogy jó ötlet három gemkapocsért is tendert kiírni. Hogy ne létezne almabeszerző almaismeretek nélkül.

DE!

De bizonyos esetekben igenis, nem szabadna kikerülni őket. Például ha coaching szolgáltatót akarsz foglalkoztatni egy olyan országban, ahol nincsen szabályozva, hogy mit hívhatnak coachingnak. Ahol még olyan is van, aki a honlapján hirdeti, hogy az iskolája is minősített, mégsem az. Se ő, se az iskolája.

Nyilván, rövidtávon örülünk neki, hogy olyan szimpatikus egy-két cikkünk, vagy gondolatmenetünk, hogy utána egy negyvenperces beszélgetés végén már le is pacsizunk. De hidd el, hosszú távon, ez nekünk sem jó. Nekünk, hivatásos coachoknak is az lenne az érdekünk, hogy igenis nézd meg, hogy kik vagyunk mi. Kérd el a nemzetközi akkreditációnkat, kérd el az okleveleinket. Ha ezt megtennéd, segítenél nekünk kitisztítani a szakmánkat. 

Vagy ha nincs kedved/időd mindezzel bajlódni, vond be a beszerzőt. Azért ül ott. Nem (csak) azért, hogy az áron kötözködjön. Régi logisztikus barátaim/csoporttársaim tudják, hogy nincs tőlem távolabb szakma a supply chain-en belül, mint a beszerzés, úgyhogy nem haza beszélek.

74021eb22f5ee8eeb2285f9eb48d1d97--work-memes-work-quotes.jpg

De könyörgöm, így behívni szolgáltatót a cégedhez, hogy még csak meg sem nézed, hogy ki ez, mi ez, honnan jött, mit csinált, ez vakmerőség.

Vakmerőség, mert nem tudhatod, hogy attól, hogy több-kevesebb helyesírási hibával meg tudunk írni párszáz cikket, még valóban coachok vagyunk-e.

Vakmerőség, mert ha coaching szemléletben dolgoztok a cégednél, akkor pontosan tudod, hogy közelebb leszünk az embereidhez, mint akár Te. Nem azért, mert rosszul vezeted őket, hanem azért, mert nekünk ez a szakmánk. Így tudunk segíteni.

HA ez a szakmánk. És nem csak mondjuk magunkról. Légyszíves, ne engedj a szervezetedbe úgy vezetőfejlesztőket, hogy meg sem nézted őket. Több kárt tehetnek a cégedben, mint valaha hinnéd. Vagy hatástalanok lesznek, akkor meg csak lapátolod zsákszámra kifele a pénzt az ablakon.

Akkor meg már költs inkább a beszerzési folyamataid rendbe tételére.

Vesztettem miattad egy proseccot, mert nem lettünk 4000-en Karácsonyra, a Húsvétomat is el akarod rontani?

 

képek: http://1.bp.blogspot.com, cartoons.net

Nem a toborzókkal fogod megoldani a munkaerőhiányt!

Azt már tudjuk, hogy 2017 a munkaerőhiánnyal folytatott folyamatos szélmalomharccal telt. 2018 is ezzel fog, gondolom nem mondok ezzel újdonságot.

tilting.jpg

És mint minden ilyen harcnál, a döntések a kicsit fájnál kezdődnek és a nagyon fájnál folytatódnak. Meghoznak egy gyors és rossz döntést, ami kicsit fáj, értsd olcsó, hogy aztán legyen ami nagyon fájjon később. Klasszikus.

Vegyünk egy tetszőleges céget - mondjuk a tiedet, és tételezzük fel, hogy még nem építettél magatoknak rendes munkáltatói márkát (vagy nem hagytad, hogy jó irányba épüljön, igaz, emlékszel még, nincs ezen ám sok mindent építeni), fizetést se nagyon tudsz/akarsz adni, ergo nem találsz embert. Ha valaki nem talál embert, az egyszer azt jelenti, hogy 

a) nincs elég embere

b) a HR megszakad, annyit dolgozik.

Végre csinálnak valamit, gondolod először (hibásan!), mikor a HR vezetőd odajön a füledet rágni, hogy belepusztulnak, annyit interjúztatnak. Aztán mikor másodszor jön, harmadszor jön, már kezd idegesíteni.

Aztán jönnek a többiek és mit mondanak: a HR nem talál embert, ne tudd meg, kiket küldtek hozzánk interjúra.

Másnap mi történik? Megint jön a HR igazgató, megint ugyanazt hajtogatja, érti, hogy nem volt létszámba tervezve, de megszakadnak, nem tudnak ennyi embert felvenni ennyien. Aztán jön a kereskedelmi igazgató és panaszkodik, hogy nem talál értékesítőt, jön a pénzügyi igazgató, hogy nem talál kontrollert, jön a gyárigazgató, hogy nem tud betenni extra műszakot az ünnepekre. És a bölcsek tanácsa szerint egyértelműen a HR a hibás, nem küldenek elég jelöltet. 

84996.jpg

És egyszercsak leesik, hogy ügyvezetői pályafutásod óta ez az első kérdés, amiben a sales igazgatód egyetértett a gyárigazgatóval és a pénzügyessel.

Úgyhogy?

Úgyhogy visszamész a HR-hez, beadod a derekad és felveszel még két recruitert (mondanám, hogy toborzót, hogy magyarul beszéljek, de a kutya nem használja ezt szót :(). Jó lesz a junior is, az olcsó, bruttó 350 darabja, bolondnak is megéri, vita lezárva.

Tudod mit csináltál most? Kidobtál 1 milliót (te biztos fejből tudod pontosan mennyit) az ablakon havonta. Ebből egy osztály fizetésemelését megoldhattad volna. És mit értél el vele? Mit? 

Hát ez az. Azt nem tudod.

Ráadásul utólag már ki nem szeded őket a létszámból, ki sem merem számolni, hogy 2018-ra summa mibe fog ez kerülni.

Megnézted valaha, hogy dolgoznak? Mi történik pontosan egy kiválasztási folyamatban a cégednél? Átvilágítattad valakivel legalább belülről, hogy mi folyik ott napközben? Nem, hát persze, hogy nem. Hiszen a HR magában nem tudja megcsinálni, nincs rá kapacitása, mert éjjel-nappal interjúzik. Külsőst nem fogsz kifizetni, a tanácsadókat meg amúgyis a hátad közepére se kívánod, mi marad? A juniorok, igen.

old-ladies_cigars1.jpg

Tudom, hogy nálad nem így van, de hadd mondjak pár példát, 2017, Magyarország.

1.

Recruiter1 kinyomtatja a cv-ket. Egyesével megnézi, sorba rendezi. A csinosakat felcímkézi, átteszi Recruiter2 asztalára.

Recruiter2 végigolvassa, a leesett post-iteket a markában tartva megkérdezi Recruiter1-et, most kié is volt a rózsaszín és kié a zöld?

Recruiter1 nem emlékszik. Megint végigolvassák.

A felcetlizett, kinyomtatott papírokat átviszik mindketten (!) a szakmai vezetőhöz. Ő átnézi őket. Nem jól cetlizték, nem boldog. Átcetlizi.

Visszamennek. Felhívják a frissen átcetlizett jelölteket. Senki sem tudja mennyit beszélnek velük. Leteszik. Megbeszélik, hogy kik azok, akik eljönnek interjúzni. Visszamennek a szakmai vezetőhöz. Ketten...

És nem folytatom, mert már érted nagyon is, miről beszélek.

2. 

Recruiter1 táblázatba rakja a cv-ket. Beirogatja a neveket, linkeket. Kiszínezi őket. Szakmai Vezető kinyitja, átszínezi, belenéz, visszaküldi.

Recruiter1 felhivogatja őket. Senki nem tudja mennyit beszél velük. Van kettő szimpatikus, de túl sokat kérnek. Nem baj, nézzük meg őket. Recruiter1 elhívja az elsőt interjúra. Szakmai Vezető még nem jön el, majd a következőre. Beszélgetnek, interjúznak, mennyit kér akkor. Még mindig sokat. Ó ne már.

Mindegy, azért nézze meg a szakmai vezető is, mert tényleg jó. Még egy interjú, Recruiter 1, a HR Vezető és a Szakmai Vezető meghallgatja. Hát ez igen, ez tényleg jó. Még mindig sokat kér. Ó ne már.

Tudunk ennyit fizetni? Igen, talán, de akkor előtte nézzük meg a másikat. Recruiter1 visszamegy és elkezdi hívni a többit. Ugye nem kell befejeznem a történetet, magadtól is rájössz, hogy Sokat Kér, De Legalább Ért Valamihez Jelöltünk az interjúk végét már rég nem várta meg, elment máshova. Ó ne már.

Félreértés ne essék, szó sincs arról, hogy a felvételi folyamatok bármivel rosszabbak lennének általában egy cégnél, mint bármelyik másik egység bármelyik másik folyamata. És arról sincs szó, hogy a HR igazgató rosszul teszi, ha headcountért dörömböl az ajtódon. Okosan teszi. Megtanulta, hogy könnyebben adsz embert, mint raksz rendet. Mert olcsóbb. Rövidtávon, nyilván.

Abszolút semmi gond nincs a recruitmenttel, ahogy a HR-eddel sem. Csakhogy hajlamosak vagyunk mégis erre az egyetlen pontra tekinteni úgy, mint egy mentsvárra. Vagy bűnbakra, nézőpont kérdése.

Pedig nem az. És attól, hogy 4 recruitered lesz 2 helyett, nem lesz kétszer annyi jelentkeződ. És nem lesz kétszer gyorsabban felvett embered. Még akkor se, ha egyesével járnak a recruitereid. :)

És nem, nem minden cég ilyen, rengeteg gyönyörűen leszabályozott, letisztázott, hatékony recruitment folyamattal találkozunk.

De sokkal kevesebbel, mint ahányan a nem hatékony, nem letisztázott, nem kisimított folyamataikat próbálják több emberrel végrehajtatni. Csak és kizárólag azért, mert azt gondolják, hogy majd ettől fog megoldódni a munkaerőhiány. Nem fog. A rendberakott folyamataidtól annál inkább. De te mégis a recruitereket vadászod, ahelyett, hogy a mélyére néznél a kérdésnek.

Szegény Taylor meg 102 éve forog a sírjában.

 

HA RECRUITERT KERESEL, VIEL GLÜCK! HA RENDET AKARSZ RAKNI, TUDOD HOL TALÁLSZ MINKET.

 

A cikk másodközlése csak előzetes, írásbeli engedéllyel lehetséges, ha tetszik, oszd meg simán facebookon. Idézhető maximum egy bekezdés - kattintható forrásmegjelöléssel. Köszönjük.

 

képek: https://s3.amazonaws.com, http://www.dvorak.org, http://www.contabilidade-financeira.com

 

Vállalkozóból vállalkozás

A decemberi céges hajrá helyett sikerült egy masszív betegséggel kanapéra kényszeríteni magamat, így viszont legalább kiolvastam azt a 8 könyvet, ami még a polcomon várakozott idénre. Köztük Gál Kristóf, Vállalkozóból vállalkozás című könyvét, amit nagyon vártam már.

Kristófot régóta követem a neten, nagyon hasznos csoportot visz, jókat ír, a cége, a Klikkmarketing blogja pedig abszolút must have olvasnivaló, úgyhogy mindenképp érdemes figyelni rájuk.

unnamed_2.jpg

Nem voltam maradéktalanul elégedett, bevallom őszintén. A könyvvel kapcsolatosan a legnagyobb bajom egyébként nem is magával a könyvvel van. Hanem a tördelőszerkesztővel, vagy akárhogy is hívják :).

Egyrészt 6500 HUF (viszont pénzvisszafizetési garanciával, úgyhogy ha nem tetszik, tessék visszaküldeni!), amiért cserébe már az ember egy masszívabb olvasnivalót vár. Illetve nem az ember, hanem én. Tény, hogy ebben a szállítás is benne van.

Másrészt, ahogy elkezded olvasni, rájössz, hogy itt egy ügyes szerkesztő bizony mindent megtett azért, hogy ez az írás könyv méretűre sikeredjen.

És ez egy kis rossz szájízt ad neki - attól teljesen függetlenül - hogy a könyv egyébként szerintem kifejezetten jó.

Amiket ír, igazak, saját bőrén tapasztaltak, mindenképp érdemes rá hallgatni. Stílusa élőbeszédközeli, néha egész impulzív írás hangulata van, gördülékeny, olvasmányos. Biztos vagyok benne, hogy tapasztaltabb vállalkozónak is mondhat valami újat, mint ahogy ha valaki tanult (vagy "hallgatott":) ) vállalkozásfejlesztést az egyetemen, akkor is biztos, hogy előhív majd olyan emlékeket, amelyek már réges-régen feledésbe borultak.

Érdemes valószínűleg évente párszor elővenni, mert egy helyen, szépen csokorba rakva találod meg azokat az alapelveket, amik egy kisvállalkozás működéséhez kellenek. Szóval hasznosnak, hasznos.

Csak - és ezért mondtam, hogy nincsen kész - mindezt nagyon röviden teszi. Át van gondolva, mindenről ír, és sztorikkal is tarkítja, de annyira keveset, és annyira nagy vonalakban, amely azt a hatást kelti, mintha direkt tartogatná egy jó részét a fejében levő tudásnak. És ha egy éven belül megjelenik a folytatás, akkor majd mondom, hogy "én megmondtam".

Merthogy Kristóf még sokkal jobb, mint a könyve.

Olyan margókkal készült a könyv, olyan sortávval, olyan tördeléssel, hogy az az olvasóban azt az érzetet kelti, mintha ebből a kéziratból még olyan 50.000 szó hiányozna. Minimum.

Meghozta délután a futár, beleolvastam, megfőztük a vacsorát, letettem a gyerekeket aludni, és további két óra múlva végeztem vele.

Nem olvasok lassan, az igaz, ahogy az is, hogy ez a könyv rövid. Illetve, ahogy paradox módon saját magát is hirdeti: ez nem egy könyv.

unnamed_3.jpg

Úgyhogy várom a folytatást. Egyre jobban. Ami azt mutatja, hogy Kristóf marketingszakembernek nagyon ügyes, és végülis ezért követjük. :) 

Itt tudod megvenni, talán még karácsonyra pont odaér.

 

FACEBOOKON KÖVETSZ MINKET? MÉG BEPÓTOLHATOD.

képek: galkristof.net

600.000 letöltés, és akik mögötte vannak

Pont egy évvel ezelőtt írtunk egy bejegyzést, amelyben megköszöntük nektek, hogy velünk vagytok. Akkor jártunk 100.000 letöltésnél - az akkor 5 hónap munkájának volt az eredménye. 

És most, napra pontosan egy évvel később - ezzel a cikkel - elérjük a 600.000 letöltést. Úgyhogy bizton mondhatjuk, ebből már nem mindet képviselik a szüleink. Pedig Y generációs létünkre nyilván ők is köztük vannak. :) 

22365266_500052520365419_3307766732098212858_n_1.jpg

Az első 5 hónap alatt 100.000, aztán 12 hónap alatt még 500.000 olvasó, már csak az ütemet kell tartani.

Sok minden változott azóta, akkor voltunk 5-en: Pottok Juci, Németh Zsófi, BHB, Jasper ("Dzsászper") és én, mind az öten mellékállásban coacholtunk*akkor. Januárban csatlakozott hozzánk Dávid, augusztustól nekem pedig a Y2Y a főállásommá nőtte ki magát. Ezért olvastok több cikket tőlem. Na meg azért mert a többiek lusták írni, de attól még dolgoznak becsületesen :).

A sok üzleti coaching mellé persze óhatatlanul bekúsztak a workshopok, vezetőfejlesztő tréningek, Jasperrel a csapatépítő vitorlázások is. De - és ezt a többiek is nevében is merem állítani - az egyéni üzleti coachingok maradtak továbbra is a kedvenceink.

A sok kis-közép vállalati ügyfél mellé elkezdtek érkezni a nagyok, tartottunk 1-160 fős tréninget, workshopot, magyarul, angolul, kkv-nak, startupnak, magyarnak, multinak, SSC-nek.

Szóval, hogy lehet-e zéró pénzbefektetéssel céget építeni a több, mint telített tréning piacon itthon, az a válasz, hogy lehet. Hogy fenn is lehet-e tartani, azt még nem tudjuk, de teszünk érte, hogy sikerüljön :). Az is biztos, hogy mindehhez ma már semmilyen más marketing eszközre nincsen szükség, csak a blogra.

Illetve ez nem igaz, mert a tréningekre például céges tollat, papírt is szoktunk vinni, de még egy cégtől sem hallottam, hogy azért szeretett volna belénk, mert csinos a tollunk. Úgyhogy ha eddig pénzhiányra fogtad a vállalkozásod beindításának késleltetését - ezt a kifogást felejtsd el.

Tavaly azt írtam, nem járunk networking eseményekre, nem reggelizünk, nem meetupolunk. Ez ma is megállja a helyét, egyszerűen azért, mert a főállások, mellékállások, család, edzés, gyerekek körforgásba nem fér bele még mindig. Viszont továbbra sem szenvedünk semmiben hiányt e miatt, úgyhogy ha több ilyen eseményre jársz, mint ügyfélhez, ha ránk hallgatsz megfogadod az örök tanácsot: először szegmentáljál, légy szíves. Niche, niche, niche.Tényleg.

És ne vedd magadra a negatív visszajelzéseket - HA a célcsoportodon kívülről érkeznek.

Örök trükk, de mindig működik, képzeld magad elé az olvasódat. Neki írjál, ő értse. Érints meg egy embert mélyen, mint százat felületesen, ez a cikkírásra különösen igaz - pedig nem is Mark Twain mondta.

Főleg ha azzal az el nem titkolt céllal írsz, hogy megismerjenek és veled akarjanak dolgozni.

Tavaly megmutattam a legolvasottabb cikkeinket, jöjjenek tehát most is:

  1. Kulcs az Y generációhoz  - 26.793
  2. Mi hiányzik az Y generációból? - 20.067
  3. Az Y generáció megtartása - a gyorsabb győz, nem a megértőbb - 19.362

Nincs meglepetés a befutók között. A számok csak a blogon való letöltést mutatják, linkedinen is ott vagyunk, ahol volt infografikánk, ami túlhaladta az 50.000-et, amik hatalmas számok egy olyan témában, ami azért hazánkban igen kevés embernek a szívügye. Azt a keveset viszont elérjük, és ez így nekünk pont jó.

A cikkekből egyébként egy fél roadshow is összejött, rengeteg megkeresést kaptunk a kerekasztal beszélgetésektől kezdve a HR és Logisztikai konferenciákon, kongresszusokon tartott előadásokon át, a key note speech-ig az AmCham Versenyképes Oktatásért konferenciáján.

Interjúztatott bennünket az SSC Heroes, a videót azóta több, mint 10.000-en látták, kell ennél jobb ingyen reklám egy cégnek? Nekünk nem. :) Nekik pedig azóta is nagyon messze a legnézettebb videójuk, szóval azt hiszem kimeríti a win-win fogalmát.

Publikáltunk printben a HVG Extra-ban, az Üzlet és Pszichológiá-ban, a La Femme 50 tehetséges fiatal-ban, a Termékmix-ben, a Logisztikai Híradóban, idézett tőlünk Tari Annamária a Bátor Generációk című könyvében, online meg annyi helyen vették át a cikkeinket, hogy követni sem tudjuk. Köszönhető ez természetesen mindenekelőtt az index.hu-nak. Egy-egy index címlap többezer letöltést hoz és elér olyan olvasót is, akit mi facebookon, instán keresztül nem.

Megéri blogolni, tényleg. 

Úgyhogy köszönjük az elmúlt másfél évet, a 600.000 letöltést és várjuk a következő 600k-t!

Addig pedig tessék követni facebookon és instán, hadd ne veszítsünk a növekedés tempójából. 

 

*Egyébként ha meg coachként dolgozol, az se zavarjon, hogy folyton azt hallgatod, hogy mindenki coach. Nem baj. Én 2001-től 2006-ig hallgattam a Közgázon, hogy közgazdászokkal megtelt a piac, soha nem fogunk munkát találni. Aztán dolgoztam 15 évet az eredeti szakmámban, soha egy napot nem voltam munkanélküli.

Mióta csak coachként dolgozom, azt hallgatom, mindenki coach. De most már tudom, hogy ez nem igaz. Hiszen mindenki közgazdász.

:)

2017\12\01 nzsofiy2y komment

Állást hirdetsz?

Pár tipp, hogy végre ne a '90-es évek hirdetésit olvassuk az állásportálokon

A HRPWR „Közösségi média a HR szolgálatában" című konferencián tartott Varga Balázs (Profession.hu) egy rövid előadást álláshirdetések aktualitásairól. Ezt alapul véve, íme egy pár tipp, mire figyelj KKV-ként, multiként, cégként, vállalkozásként, vezetőként, HR-esként, ha állást hirdetsz

now_hiring.jpg

Mielőtt elkezdenéd megfogalmazni a hirdetést:

Az álláskeresők 40%-a  megszakítja a jelentkezést, ha hosszú időt (több, mint 5 perc) vesz igénybe a kitöltés és ha nem megfelelő a user experience (UX) a mobilon.

Ez lehet, hogy szubjektív, de mondd,

...mikor nézted meg utoljára a karrieroldalatokat mobilról?

Akkor gyerünk!

 

Hogy ne késsünk le egy jelöltről?

10 nap alatt elkel egy jó jelölt - 28 napos hirdetési ciklus alatt ez 3x megismétlődhet. Pláne akkor, ha nem kommunikálsz folyamatosan! Azt hiszem, a legtöbb esetben még van ehetőség egyszerűsíteni a kiválasztási folyamaton. Nálatok is? 

A szakadék, ami elválasztja a 90-es éveket napjainktól - a vizuális megjelenés, avagy hogy néz ki a hirdetésed

Kérlek, kérlek ne használj Word figurákat, dolgos emberkéket, szaladó pont-pont-vesszőcske alakot.Szánj pénzt esetleg  egy közös fotózásra a kollégákkal, vagy vegyél/keress jó stock fotót, vagy inkább csak a logot használd. (alább pár aktuális álláshirdetés példa, döntsd el, hogy vajon jók-e)

_g_flaubert.jpg

A lényegi kérdések, amiket válaszolj meg a hirdetésedben – hihetetlen, de még mindig nem értjük, hogy ennyire egyszerű a dolog:

Hol fogok dolgozni? Cég megnevezése és a pontos helyszín is elengedhetetlen. Tudom, persze vannak a korai, vagy titkos keresések, de egyre kevésbé bízhatsz abban, hogy jó jelentkezők bólintanak rá egy ismeretlen lehetőségre. Az idő is többet ér ennél, az információhiány ma már egész másfajta bénultság érzést generál, mint mondjuk 5 évvel ezelőtt. Tényleg, tudod mit írnak rólatok a glassdoor.com-on, vagy a munkatarsaim.hu-n?

Mennyiért?  Ha megosztasz béradatot is, akkor 22%-kal többen jelentkeznek a hirdetésre, akiknek ráadásul az elvárásaik is tisztábbak. Versenyképes juttatási csomag? Mondd, ez mit jelent? Melyik versenyben, mire képes ez a csomag? Rendben, ez szenzitív információ, akkor ne írd bele feltétlenül a hirdetésbe. De kérlek, ne hívj el senkit interjúra addig, míg nem beszéltél vele a juttatási csomagról. Tiszteld a saját időd és a jelentkező idejét is ennyire. 

Mikor? Hány órában, mennyire rugalmasan fogok dolgozni? Most ódát zenghetnék a rugalmas munkavégzéshez, de ezt egy másik postban már megtettem a részmunkaidő irányából és nagyon sokszor írunk nektek a fix keretek feloldásának szépségeiről itt a blogon.

Mit fogok csinálni? Feladatok, ami által megértem, hogy nálatok ez a pozíció pontosan mit jelent. El kell döntenem, mennyire tetszik nekem, mennyire tudom elképzelni magam nálatok. Ne fáradj 6-10 dologgal (pl. Erzsi néninek nyomtatva kell vinni a táblázatot, mert így szoktuk). 5 fő feladat valószínűleg lefedi a munka lényegét, a többit majd megbeszélitek személyesen, vagy a skype-interjún.

Mit vártok tőlem? Tényleg, mit kell hoznom a tapasztalataim szintjén? Meg kell értenem, hogy érdemes-e megpróbálnom egyáltalán, megéri-e jelentkeznem hozzátok. Itt is igaz, maximum 5 dolog elég lesz.

 

Nagy a zaj!

A hirdetéssel színesek, vonzók (akarnak lenni) - érdemes a kevesebb több elvét és aminőségi hirdetéseket előtérbe helyezni, hogy ne kidobott pénz és idő legyen számotokra.

Ha elég jó nálad dolgozni, akkor pedig nyugodtan bízz a  belső ajánlásokban, akár van körülötte csillli-villi rendszer, akár csak egy köszönömöt kap a kolléga, ha jó embert ajánl.  

thank_you.jpg

 

Közönjük a HRPWR meghívását a "Közösségi média a HR szolgálatában" című konferenciára. A konferenciáról itt írtunk korábban.

img_5693_1.JPG

 

2017\11\29 nzsofiy2y komment

Mit tesz a közösségi média a HR-ért?

... vagyis azért, hogy te és a cégek egymásra találjatok?

kozossegi-media-az-allaskereses-es-kinalat-vilagaban.jpg

A nemrég indult HRPWR konferenciáján jártunk múlt kedden, ahol a közösségi média aktualitásait, HR-t érintő újdonságait jártuk körbe rövid, informatív előadásokkal. 

A helyszín maga is említésre méltó, mivel a Premier Kultcafé integrált munkahely, ahol fogyatékossággal élők is dolgoznak és azon kevés helyek egyike, ami valóban akadálymentes. 

premier_kultcafe.jpg

Közösségi média a HR szolgálatában - a cím alapján én olyan előadásokra számítottam, ahol a megoldások és a konkrét szervezeti felhasználók (HR-esek, vezetők, munkavállalók és közösségi médiával dolgozó szolgáltatók) is jelen lesznek, hogy a tapasztalatokról beszéljenek. Ehhez képest sok rövid, (nálunk) új megoldásra, kutatásra, trendre hívták fel a figyelmünket az előadók.

Szemezgetek nektek a sok elhangzott témából, aztán bővebb tartalom is jön majd pár bejegyzésben.

Take away a konferenciáról: 

  • Employer branding jelene-jövője: a storytelling.  Arról beszélni, ami van, megmutatni valamit a mindennapokból, ami kellően érdekes ahhoz, hogy vágyjon oda egy potenciális munkavállaló. És érdekes ahhoz is, hogy a már meglévő munkavállalóknak is újat, de hiteleset mutasson. 
  • Ha van közösségi felületed, akkor folyamatosan kell a tartalmat generálnod és troll-készültségben kell élned - nem újdonság, de nem árt 100x is ismételni.
  • Számomra Dr. Ujhelyi Adrienn pszichológus előadása volt az egyik legérdekesebb a nap folyamán, hiszen a Facebook profilok kiválasztásban betöltött szerepéről beszélt.

Ez egy olyan városi legenda, de biztos mindenkinek van olyan HR-es ismerőse, aki meg szokta nézni a jelentkezők Facebook profilját, pláne, ha az interjú után az illető még be is jelöli őt. (....)

Az előadó által hivatkozott közelmúltbeli kutatások alapján elmondható, hogy egész jók az eredmények a FB profil alapján illetve az interjúsorozat alapján történő beválásban – azaz meglehetősen igazi arcunkat mutatjuk a közösségi médiában. (Big Five személyiségelméletre alapozó kutatások).

Ennek a ténynek a másik olvasata, - amit én teszek hozzá -, hogy a kiválasztási döntések így is elég szubjektívek, ezért nem meglepő, hogy ha egy profil alapján dönthetnénk, akkor hasonló következtetésre jutnánk.

Önarckép a közösségi média tükrében?

Próbáld meg az https://applymagicsauce.com/ oldalt. Vigyázat, csak erős idegzetűeknek! :)

  • Dr Rátkai Ildiko HR szakjogász arra hívta fel a résztvevők figyelmét, hogy az érkező adatvédelmi változások miatt a közösségi média profilok gyakorlatilag (hivatalosan) nem használhatók fel toborzás, során (Uniós Általános Adatvédelmi Rendelet  - GDPR bevezetését követően szigorodnak ezek a szabályok)
  • Pári Zsolt a LinkedIn keresésekkel kapcsolatban tartott egy rendkívül informatív előadást – köszönet a sok tippért! Olvasd el egy régebbi postunkat itt és a borongós őszi estéken rakd rendbe a profilodat! Hol-mikor-mit csináltál, ismerősök, szakmai kapcsolatok frissítése.

Fontos tény, amit már kutatások is alátámasztanak, hogy az állásportálokat ebéd után böngésszük. Hiába, egy jó ebéd életre szóló döntésekhez vezethet – ezt a kantinoknak és a végre a munkáltatóknak is célszerű volna tudomásul venniük.

post_lunch_1.jpeg

  • A hirdetések nagy részében a vágyakozás és élvezet szavai jelennek meg – a valóságban mennyire igaz ez? De jó is volna, ha a munkavállalók amúgy szintén ezeket a szavakat használnák, ha rólad (főnök, kollégák) vagy rólatok (munkahely, kollégák) mesélnek a haveroknak!

Egy kis részlet Employer Branding témákról  hiszen erről már mi is írtunk nektek sokszor, például itt vagy itt. 

Petrányi-Széll András, a PS: Provocative PR ügynökség tulajdonosa erős kezdéssel jelezte, hogy negatív véleménye van az Employer Brandingről... Valóban, ha csak juttatási, vagy interior designként fogjuk fel, akkor nem ér túl sokat, ugyanakkor drága dolog. Mert hát verseny van a munkavállalókért és azok a fránya elcsábítható munkavállalók, akiket el akarnak csábítani majd utána máshova is elcsábulnak... 

A brandépítés, CSR szerepvállalás irányából közelített az előadásban - hiszen ma már nem elég egy imázsfilm, vagy sok hangzatos cikk, kell az is, hogy legyen egy jó történet. Jó példaként az NNG saját garázs-storyját hozta az előadó.

Az NNG belső valóságshowjáról (innovacios reality) szóló összefoglaló spot egy valós esetet mutat be. 2 hét alatt 734-en látták, döntsd el, mennyire átütő ez külső pozicionálásban. 

 

Ezúton is köszönjük a meghívást a HRPWR csapatának, valamint az inspiráló előadásokat!

A cikkben szereplő képek innen és  innen származnak.

4 program, amit ne hagyj ki az idei télből

A naptár és a hőmérő szerint is futunk bele a télbe, úgyhogy gyorsan összeszedtük neked azt az 4 kötelező programot, amit nem szabad kihagynod a következő pár, zimankós hétből. 

1. Cipősdoboz készítés

cms-image-000014236.jpg

A cipősdoboz készítés az egyik legkedvesebb karácsonyi hagyomány, amit csak ki lehetett találni, ha eddig nem tetted, idén mindenképp csatlakozz!

A Baptista Szeretetszolgálat akciója keretében nincs más dolgod, mint eldönteni, hogy milyen nemű és hány éves gyermeknek szánod az ajándékod, ezután megtöltesz egy jó állapotú cipősdobozt kisebb játékokkal, írószerrel, édességgel, amivel csak szeretnéd, becsomagolod, ráírod, hogy "8 éves kislány" és leadod az egyik gyűjtőpontba.

És ezzel egy 8 éves kislánnyal több kaphat idén ajándékot, Karácsonyra.

7420135_484625a0c58a2712566979caec62e351_wm.jpg

2. Belvárosi séta

Belvárosi sétádat időzítsd az egyes pont utánra, és vidd magaddal a cipősdobozod. Ha nem fővárosi vagy (akkor klikkelj a címre, és találsz egy térképet is!), idén ülj fel a vonatra és nézd meg a budapesti karácsonyi vásárokat, egy szemernyit sem maradnak el híresebb (és már alig drágább:) ) bécsi társaiknál. Egy dolgod van, otthon igyál egy nagy bögre forraltbort, mielőtt nekiindulsz. Kezdj a Deák téren, add le a cipősdobozod, majd sétálj végig a Fashion street-en és lyukadj ki a Vörösmarty-n, az egyik első karácsonyi vásáron.

advent-bazilika.jpg

Ha körbenéztél, sétálj ki a Dunakorzóra, majd haladj a Szent István Bazilika irányában. Útközben ne felejts el bekukkantani a Four Seasons Grasham Palace-ba (Idén nem nyitott ki az adventi vásár a grasham-ben, ettől még persze bemehetsz! a szerk.), ne tántorítsanak el a tányérsapkás, londoni eleganciát idéző komornyikok az ajtóban - bizony ez is egy nyílt adventi vásár, amit benn találsz. És egyszerűen gyönyörű.

four-seasons-gersham-palace-karacsonyi-vasar-2.png

Ha kiértél a Bazilikához, és meghallgattad a koncertet, vagy megnézted a fényfestést, fordulj jobbra és haladj végig a Sas utcán. Egyél egy macaront és igyál mellé egy valódi forró csokit a Chez Dodonál, majd átmelegedve haladj tovább a Madách tér irányába.

23843504_1606724406088528_1878353728884381449_n.jpg

Ha körbenéztél, menj át a Károly Körút túloldalára, jutalmazd meg magad egy kenyérlángossal (az elmúlt pár évben itt a sarkon volt a legfinomabb), majd sétálj vissza a Deák térre, és metrózz haza - vagy az autódhoz. :)

karacsonyi-vasar-kivilagitott.jpg

 

3. WAMP, az első karácsonyi design vásár

0a56f947cdf1d40df63d56020ba2ac15_2.jpg

A most már hagyományosnak mondható wampon, az Advent három vasárnapján (a negyedik idén december 24-ére esik, azért csak hármon) nézelődhetsz, vásárolhatsz, inspirálódhatsz a magyar designerek munkáiból. Nehéz lesz üres kézzel távoznod, úgyhogy időzíts az ünnepi időszak elejére, hogy még legyen kipipálatlan név a karácsonyi ajándéklistádon.

1_3.jpg

 4. éjszakai Rudasozás

termalfurdo_uj_rudas2_900556_2_1.jpg

Péntek és szombat éjszaka idén télen is nyitva lesz a Rudas. Nem, nem leszel egyedül, de ez szemernyit se tántorítson el a terveidtől. Feküdj hanyatt a panoráma jacuzziban és élvezd forró termálvízből a téli Budapest látványát.

un-autre-temps.jpg

 

ADTUNK 4 SZUPER TIPPET, ADSZ CSERÉBE EGY LIKE-OT?

 

képek: https://www.termalfurdo.hu, index.hu, welovebudapest.com, ciposdoboz.hu, wamp.hu, https://www.facebook.com/chezdodomacaron

Egy applikáció nem mindfuloknak

Nem tudom vágjátok-e, de lassan és kevésbé biztosan, a hazai versenyhivatal is megérkezett a XXI. századba, úgyhogy most már kötelező feltüntetni a szponzorált tartalmakat a blogbejegyzéseken is. Ez azért jó hír, mert minket a saját cégünk szponzorál, amit eddig is feltüntettünk, másrészt mert a mikroinfluencerek jelentős része (ühüm, mi is), 90%-ban barter üzleteket köt, amit egész biztos nem fogunk sehol sem feltüntetni.

Na, ezt csak azért bocsátom előre, hogy tudjátok, a Forest: Stay focused nevezetű mobilapp nem szponzorál minket, és ezt a posztot sem.

capture-d_ecran-2014-09-18-_-15_47_56.png

Ettől viszont még zseniális cucc. De mire is jó? Arra, hogy a magunkfajta, ezerfele szakadt Y/Z/whatever generációs munkavállaló egy irányba tudjon koncentrálni.

Igen, erre illene képes legyen az agyunk is. 

Igen, döbbenet, hogy arra is van applikáció, hogy hogyan ne figyelj valamire :) 

Viszont, működik. 

750x750bb.jpeg

Letöltöd az applikációt, beállítod, hogy meddig szeretnél békén maradni és elindítod. Ezzel elültetsz egy virtuális fát.

Aztán elkezdesz írni például egy cikket, vagy megcsinálni egy feladatot a melódban, vagy főzni egy birkapörköltet. És, mint az szokott lenni, hat és fél perc után eszedbe jut, hogy még megnéznéd a neten, hogy a kinézett társas akciós lesz-e még black friday után vagy sem, úgyhogy megfogod a telefonod.

És ekkor a kicsi, de annál könyörtelenebb applikáció kiírja neked, hogy még 53 perced van, úgyhogy ezt most fejezd be és húzzál vissza pörkölthöz/leckédhez/melódhoz/cikkedhez.

Mindeközben letiltja a telefonokat, az emaileket, a notification-öket, mindent. 

És az a tudat, hogy most ezzel rohadtul kinyírnál egy virtuális fát, elég ahhoz, hogy visszaülj és fókuszált maradj. Jó, mi? Itt tudod letölteni, aztán már kezdheted is a gyakorlást.

Nálam szkeptikusabb biztos nem leszel egyébként, én voltam olyan nagyképű, hogy azt gondoltam, az, hogy az, hogy én amúgy is évtizedek óta stopperre csinálok minden beosztható feladatot, bőven elég hatékony. Aztán kipróbáltam és elég hülyén éreztem magam, mikor rájöttem, hogy az első 5 alkalommal úgy kinyírtam a növekvő kis facsemetét, mint a huzat. Mert állatira nem bírtam ki 60 percet a mobilom nélkül.

Ha egyébként egy halogató, nincs időm nekem semmire típus vagy, akkor a lassan időszerű, évek óta halogatott életmódváltáshoz is remekül tudod használni, nem kell mindig melózni, mindjárt december.

Elindítod és addig kénytelen vagy tornázni, olvasni, konyhaszekrény belsejét pucolni, vagy bármit, amiről eddig azt hitted, hogy neked aztán frankón nem fér bele az idődbe, soha. De befér. Csak ügyesebben kell darabolni.

screen-forest.png

És most szívesen csatolnék egy screenshotot a saját telefonomról, ami szerint még 43:26 percem van a 60-ból, és még azt is kiírta a szemtelen, hogy "Leave me alone!".

Úgyhogy nem csatolok, hanem írok még egy cikket.

 

A REMEK ÖTLETÜNKÉRT CSERÉBE KÉRÜNK EGY LIKE-OT FACEBOOKON, 5000-EN AKARUNK LENNI MÉG AZ IDÉN, HOGY AZTÁN MÁR TÉNYLEG KÉNYTELENEK LEGYÜNK NEKIÁLLNI A MEETUP SZERVEZÉSNEK.

kép: https://blog.monkey-tie.com, play.google.com

Katalónia - Barcelonán túl

Nyári Franciaország - Andorra - Katalónia utunk harmadik részének beszámolójával még adós vagyok. Katalónia kicsit az olaszok Veneto tartományához hasonlatos annyiban, hogy a főváros annyira elszívja a turistákat, hogy megdöbbentően turistamentes övezeteket tudunk találni - csak ki kell hagyjuk Barcelonát (ahova amúgy is januárban érdemes menni!).

20900978_10155535066052159_5736507740072890145_o.jpg

Ezt tettük mi is, egy hét Languedoc, és három nap Andorra után, szűk két óra autózással megérkeztünk L'Estartit városába, Katalóniába. Bázisunk kiválasztásánál két szempontunk volt, egyrészt legyen nagyon hosszú, homokos tengerpartja a városkának, hogy a délelőtti strandoláshoz ne kelljen autóba ülni (nem, mert lusták vagyunk, hanem mert kisgyerekekkel utazva új szempontok nyílnak a délutáni alvások ütemezése okán :) ), legyenek nagyrészt helyiek és legyen fél-egy óra autótávolságban egy hétnyi látnivaló.

20934046_10155535066077159_5761665441111802298_o.jpg

L'Estartit tökéletesen megfelelt az elvárásoknak, széles, több kilométeres, homokos strandja a hétvégi napokon sem volt túlzsúfolt, és az árak sem turistákra lettek belőve a helyi kocsmákban, fagylaltozókban.

Egy teljes hetet töltöttünk a környéken, szokás szerint következzen a három szubjektív kedvenc a sok-sok gyönyörű katalán városkából, ahova eljutottunk. A hivatalos látnivalókért a lonely planet-et ne hagyd otthon.

 

Girona

Huhh. Szóval Girona zseniális. Lenyűgöző, egyedi, különleges. Szuper hely. Kisváros, a gyönyörű katedrális köré épült, történelmi városmag pár óra kóborlással bejárható, és utána nincs más dolgunk, mint kiülni az egyik sétálóutca közepére egy jó cerveza-val és éjjel kettőig élvezni a spanyolok temperamentumát.

20933863_10155535067637159_1661447567649720083_o.jpg

Tegyük mindezt úgy, hogy vigyünk magunkkal gyereket, mert nincs az a mediterrán, akinek ne olvadna meg a szíve két szőke kislány láttán, vagy beszéljünk spanyolul. Mert az őszi népszavazás előszelét, vidéken már nyáron sem lehetett elkerülni, A sok katalán 'SI' feliratú zászló mellett rendre "No turistico" kiírások jelzik, hogy a katalán vérmérséklet nem egyértelműen lesz boldog tőle, hogy ott vagy.

21014152_10155535067387159_8892131365418940665_o.jpg

Félreértés ne essék, a világ legkedvesebb emberei továbbra is, soha semmilyen negatív tapasztalatunk nem volt, ahogy egy országban sem eddig, de tény, hogy ehhez az kell, hogy különálló utazóként, az ő értékeiket és napirendjüket tiszteletben tartva élj velük azon a pár héten. És nem próbálsz meg például este 19h-kor vacsorát kérni egy étteremben, mert ugyanolyan megütközést keltesz vele, mintha itthon reggel 10h-kor próbálnál ebédelni.

Figueres

Jellegzetes katalán városka ez is, Gironánál jóval kisebb belvárossal, cserébe viszont egy szép kis rambla-val és egy zseniális Dalí múzeummal felszerelve. Akár szereted Dalít, akár nem, érdemes rászánni egy estét az élményre.

20988891_10155535070487159_1521422743728524133_o.jpg

A múzeum a maga nemében páratlan, este 10h-től lehet esti látogatásra bemenni, ami a különleges fények, az építészeti megoldások - és persze a tömeg elkerülése miatt - sem utolsó ötlet.

A 4 éves nagyobbik lányom szerint: "Fura bácsi ez szerintem, a múzeum pedig nem is hiszem, hogy szép volt, de mégis érdekes, egyszer azért jó, hogy bejöttünk." Az élmény egyedi, életre szóló, és a helyiek is mindent megtesznek azért, hogy fokozzák a hatást. A múzeum zárt kertjében filmvetítés, amelyhez egy pohár pezsgőt is körbehordanak, a termek közötti folyosók is szépen felfűzve az egész koncepcióra, úgyhogy függetlenül Dalítól is merem ajánlani mindenkinek. (Még annak is, akit a barcelonai Miro múzeum sem hatott meg, ugye Sári?:) )

BESALÚ

Mindig nagyon szoktam figyelni rá, hogy az egyes napok programját hogy tegyem sorba úgy, hogy mindennapra jusson valami újdonság, valami olyan, ami még nem volt.

20934035_10155535069287159_9110415405146483536_o.jpg

Ennek megfelelően Besalút tettem az utolsó napra és nem tévedtem szerencsére. Gyönyörű, egyedi hangulatú, apró, kétezerfős kis városka, amely egy az egyben olyan érzetet kelt, mintha egy film díszletei között sétálnál. A nap minden órájában más színűnek látszanak az ódon falak, autók egyáltalán nem hajthatnak be a városba, amely még annak ellenére sem zsúfolt vagy turistás, hogy többször is a legszebb spanyol falunak választották. Nem véletlenül.

20989226_10155535069637159_4148685681925207200_o.jpg

A katalóniai hetet egy barcelonai éjszakával zártuk, majd utunk 18. napján hazarepültünk Budapestre.

Andorrát kinéztük a helyéből, de Katalóniába és Languedoc-ba egészen biztosan visszajövünk még. Megéri.

 

HA KÉT UTAZÁS KÖZÖTT DOLGOZNI IS SZOKTÁL, GYERE FACEBOOKRA, MI IS OTT VAGYUNK.

 

A képek és a gyerekek is az enyémek. :)