Business bizalom

2ae3c1c.jpg

"A legjobb módja hogy megtudd, bízhatsz-e valakiben az, ha megbízol benne." Ernest Hemingway

Mostanában egyre többet foglalkoztat a bizalom szerepe a munkában. Nem mintha paranoiás lennék! Sokkal inkább, mert azt figyeltem meg, hogy azokkal az ügyfelekkel és munkatársakkal, akikkel megvan köztünk a kölcsönös bizalom, sokkal könnyebb az együttműködés. Ezzel még nem mondtam újdonságot, ugye?

Talán mert olyan szakmám van, ami nem működik anélkül, hogy ügyfeleim megbíznának bennem, azt is érzem magamon, hogy egyre nagyobb jelentőséget tulajdonítok ennek, hovatovább - húha, egy Y generációs vajon használja ezt a szót? - tudatosan teszek érte.

Na, álljunk meg egy kicsit! Mit jelent az, hogy tudatosan teszek érte? Manipulálom a körülöttem lévő embereket? Egyáltalán lehet a bizalmat direkt építeni?

Például az Y generációsok az Y generációsokban bíznak meg a legkönnyebben. Szóval ha én idősebb, vagy fiatalabb vagyok, és tudom, hogy nagyjából mi az Y generáció számára szimpatikus hozzáállás, szleng, etc., akkor csak el kell játszanom és kész, bizalom kiépítve? Megvan az a jelenet, amikor a nagymamád tinikorodban megpróbálta a frissen megtanult menő szót teljesen észrevétlenül beleszőni a mondandójába? Ugye hogy a te nagyid szájából sem hangzott természetesen, ha valamire azt mondta "Király!"

Persze, a nagymamádban megbízol - de nem azért, mert próbál tinisen beszélni, hanem azért, mert feltétel nélkül elhiszed róla, hogy a magyar értelmező kéziszótár meghatározása szerint megteheted. (Bizalom: Valakinek az olyan személyre irányuló érzése, akinek becsületességéről, helytállásáról, jó képességeiről, szándékainak helyességéről, segítőkészségéről meg van győződve.)

Rendben, és akkor hogy is van ez az üzleti életben? Lehet-e tudatosan építeni a bizalmat? Beszélgess el egyszer egy salesessel! Természetesen lehet úgy működni, hogy tudatosan odafigyelsz a bizalom kiépítésére és megtartására: betartod amit ígérsz, valóban az ügyfeled igényeire figyelsz és nem le akarsz nyomni a torkán valamit, ami neked eszedbe jut, őszinte vagy, és még sorolhatnám.

Szerintem a bizalom a munkában azt jelenti, hogy van egy megállapodásunk a közöttünk érvényes normákról, értékekről, célokról. Ezeket a saját viselkedésünk folyamatosan alátámasztja, mindeközben pedig nyitottak vagyunk a másik félre és őszintén kinyilvánítjuk saját igényeinket, érzéseinket.

Akkor most nézzünk magunkba: minden üzleti kapcsolatunkban tudunk így működni? Nem? Akkor mégis hogy várhatjuk el, hogy megkapjuk a bizalmat a másik oldalról?

Hemingwaynek igaza van: amíg én nem adom meg a másik félnek a bizalmat, amit én elvárok, nem is fogom megkapni - simple as that.

 

Címkék: business trust