A célozgatás művészete

 

challenge.jpeg

 

Talán lerágott csont.

Talán mindenki tudja, hogyan kell.

Talán még Te is.

Akkor miért írok erről mégis? Mert a célkitűzés egy olyan téma, amit elméletben mindenki tud, a gyakorlatban mégis újra és újra előfordul, hogy nem a tankönyvek útmutatása szerint cselekszünk.

Akinek kis fogalma is van a coachingról - de mondhatnám akár a terápiát, egy projekt levezetését, egy ház felépítését, vagy csak a legegyszerűbb munkafeladatot, amit a főnökünk kioszt nekünk - az tudja, hogy mindennek a nulladik lépése a megfelelő cél kijelölése. (Igen, tudom, előtte történik a másik kedvencem, a szerződéskötés. Ami szintén megér egy külön postot, így most csak elegánsan eltekintek tőle, mint mínusz egyedik lépéstől.)

A HR-esek már a címre sem kattintottak rá annyira unják a témát, úgyhogy akár pár sort írhatok arról is, milyen a jó cél. Nyilván SMART! Azaz: Konkrét (Specific), Mérhető (Measurable), Elérhető (Achievable), Releváns (Relevant), Időhöz kötött (Time-bound). Tényleg unalomig ismerjük. És ha valamelyik hiányzik az ötből, valószínűleg nem fogjuk elérni a célt. Vagy nem úgy. Vagy nem azt. Vagy nem akkor.

A jó hír az, hogy miután megvagyunk a megfelelő cél kitűzésével, kipipáltuk a SMART minden betűjét, vélhetően nem kell eltelnie sok időnek, és máris kezdhetjük az egészet elölről. Nem vicc. A legnagyobb hiba ugyanis, amit véteni lehet a cél felé haladva, hogy soha többet nem kérdőjelezzük meg a célt magát. Sokszor mondjuk például, hogy egy coaching folyamat nem más, mint ülésről ülésre ismétlődő szerződéskötések és célkitűzések láncolata.

Hiszen a világ nem áll meg és vár addig, amíg mi szíveskedünk elérni a vágyott céljainkat.

A cél kitűzésekor még nem feltétlenül vagyunk minden információ birtokában, amik befolyásolhatják célunkat. A megvalósítás során érnek minket különböző hatások, tapasztalunk, kipróbálunk dolgokat, kapunk visszajelzéseket.

A nyári elutazós-pihenős-programozós időszakra valószínűleg hiba volt kitűzni azt a célt, hogy két hónap alatt elhasználom a 10 alkalmas bikram jóga bérletemet - amit természetesen meg is vettem. Ami szeptember 2-án lejár. És addig még hétszer mennem kell, hogy ne bukjak rajta. Augusztus 22-e van... De megfogadom a saját tanácsomat, és átalakítom a célt: a következő 2 hétben annyiszor megyek jógázni, ahányszor csak tudok. Lehet, hogy nem hétszer. (Lehet, hogy nyolcszor és még vennem is kell új bérletet.)

Jó, rendben, ez nem lenne SMART célkitűzés. Viszont akkor hadd csavarjak rajta még egyet! A Google HR vezetője, Laszlo Bock abban hisz, hogy minden dolgozónak kell legalább egy elérhetetlennek tűnő - "moonshot" - a szokásos teljesítménycéljai mellé. Hogy van ez? Ez semmiképpen nem teljesíti például az "elérhető" kritériumot. Valamit mégiscsak jól csinálhatnak a Google-nél, hiszen nem úgy tűnik, mintha a csőd felé szaladnának, ugye? Nem őrült a fent említett úriember, csupán lefordította a cég egyik alapelvét a mindennapokra:

"Work should be challenging and challenge should be fun."

Még akkor is, ha egy nevetségesen távoli célt tűzök ki, nagy eséllyel a végeredmény, amit elérek, jobb lesz, mintha kitűztem volna egy biztonságos, könnyen elérhető célt. Egyszerűen azért, mert az az elérhetetlen cél inspirált, mertem nagyobbat, többet, mást gondolni, mint ahogy megszoktam. Mondjuk az sem hátrány, hogy a nem teljesülésért sem veszik el a bónuszt, sőt, egyenesen megünneplik a döglött projekteket.

Fail fast, azaz próbáld ki gyorsan, és ha nem jön be, menj tovább, engedd el a régi célt és tűzz ki újat! Hát nem zseniális?

Végső soron akkor milyen is a jó cél? Talán kezdjük ott, hogy létezik. Ez már jó alap. A SMART-ból pedig tapasztalatom szerint a Relevant jelző a legfontosabb. Legyen olyan, amire én hatással vagyok, ami nekem fontos (releváns), amit én igazán el akarok érni. Ha ez nincs meg, rendelhetek hozzá akármilyen határidőt, vagy mérhetem ahogy akarom, nem lesz meg.

És ha szeretjük a nehéz feladványokat vagy szeretünk önmagunkkal - esetleg másokkal - versenyezni, fogadjuk meg Laszlo Bock tanácsát, és merjünk csak egy fokkal nehezebb célt kitűzni, mint ami biztonságos.

Egy próbát megér, nem?