Mi hiányzik az Y generációból?

Pár hete összeszedtem 4 pontban, szerintünk hogy kell minket, Y generációsokat kezelni. A cikket közzétette a hvg.hu, a hrportal, lehozta az index2, a hir.hu, megosztották többszázan, köztük rengeteg cég is. Elolvasták harmincezren a blogon, ki tudja hányan a hvg.hu-n, lett rengeteg új ügyfelünk. Nagyon köszönjük. 

Y generációsok tömege veregette meg a vállamat, szép munka, tényleg erre vágyunk. X generációsok, Babyboomerek ezrei küldtek el melegebb éghajlatra - az ő nézőpontukból teljesen jogosan - mit képzelünk mi magunkról. Egyébként is hogy meri itt bárki leírni a véleményét. Méghogy alkoholmentes sör a parkba, dolgozni meg ki fog. Megértem őket. Tényleg. Nemcsak mert az összes elérhető teszt szerint X generációs a gondolkodásom.

Hanem azért is, mert a minket megelőző generációknak rengeteg mindenben igaza van.

Úgyhogy azt gondoltam, mi lenne, ha fordítanánk egyet a nézőponton. Szedjük össze azt is, amivel mi idegesítjük halálra a korábbi generáció(ka)t. Egy kis önismeret nem árt senkinek. Legalább az Y-ok is elküldhetnek melegebb helyekre. Maradnak a Veteránok és az Alfák, ők még offline élnek.  

Tehát mi az a 4 dolog, ami leginkább hiányzik belőlünk, pedig esszenciális szükségünk lenne rájuk? És a szokásos kitételt már remélem hozzá sem kell tennünk - nem, nem tudjuk, és soha nem is fogjuk tudni, hogy az Y generációból hiányoznak-e ezek, avagy a fiatal munkavállalókból. Mert amikor az X-ek voltak fiatalok, a kutya nem foglalkozott velük, nemhogy kutassák őket. De őszintén, neked nem mindegy? 

4 fantasztikus közhely következik, amikről végtelen lejáratott mivoltjuk ellenére, nap mint nap megfeledkezel. És ne zavarjon az általánosítás, ha neked már nem inged, ne vedd magadra. Egyébként sem belőled hiányoznak ezek, vagy belőlem. Csak a többiekből mind. :)

 

1. FELKÉSZÜLTSÉG

Pár hete, egy előadásom után odajött hozzám bemutatkozni egy üzletkötő (!):

"- Láttam, hogy a colától vagy, szállítottunk nektek régen, az iránt érdeklődnék, hogy tudnál-e segíteni, hogy tudnánk hozzátok megint bekerülni, mint beszállító?

- Persze, szívesen, mit szállítottatok nekünk?

- Nem tudom."

Ühüm. Hát így könnyű lesz segíteni. És ne gondold, hogy ez egyedi eset, kérdezd csak meg a HR-eseket, hányan jönnek úgy el például interjúzni, hogy egyetlen kérdést tudnak feltenni: "Hol lehet itt dohányozni?". Ez is fontos persze, de tedd már meg azt a szívességet, hogy ennél azért felkészültebben érkezel valahova.

Értem én, hogy nem tisztelsz senkit és semmit, de legalább magadat tiszteld meg azzal, hogy nem keveredsz kellemetlen helyzetbe. Felkészülés, utánajárás. Nem aznap reggel a metrón az iphone-odon, hanem előtte. 

 

dannyd-sales.jpg

 

2. PONTOSSÁG

Az, hogy valaki rugalmas munkahelyen dolgozik, nem jelenti azt, hogy nem kutya kötelessége pontosnak lenni. Ha a munkaidő 9h-kor kezdődik, ne küldjél smst 9:17-kor, hogy már úton vagy. Nem érdekel. Ott legyél, ahol megbeszéltük.

Ha a parkból dolgozol, akkor ott, ha az otthoni emeleteságyadból, akkor ott.

Rugalmasság annak jár, aki kiérdemli. Helyben is, időben is. Ha tudom, hogy elvégzed a munkádat, akkorra és olyan minőségben, ahogy kérem, meg fogok benned bízni. Ha folyton hibázol, mert nem figyelsz, ha azt sem várhatom el, hogy időben belépj egy webexre, nem fogok benned megbízni, nem adok a kezedbe felelősséget, akármennyire is szeretnéd. A felelősségért dolgozni kell. Folyamatosan.

 

chess_players_in_park_kiev.JPG

 

3. TUDATOSSÁG

"Valami csoportvezető szeretnék lenni"

"Olyan állást szeretnék, amit megfizetnek rendesen, céges autó, laptop, meg megbecsülés, tudod. Nekem igazából mindegy, milyen, de menedzseri."

Ez így karcsú lesz. Vedd a fáradtságot, és nyomozd ki legalább azt, hol dolgozol most.

Nem egy sokszáz, vagy akár ezer fős szervezetben dolgozó Y-t ismerek, aki a mellette levő társosztály pontos felépítését sem látja át. Az már másik tészta, hogy sokszor a szervezet sem. Ha nem tudod hova akarsz eljutni, egész biztos nem is fog sikerülni, ez azért nem egy összetett képlet. Nézzél utána, hogy az egyes pozíciók mit csinálnak, milyen szinteken vannak, mikből szokott ki lenni.

Nem mondom, hogy lehetetlen trade marketing vezetőnek pályázni beszerzőként. De a te időd megy feleslegesen a plussz körökkel, ha ne adja ég inkább a marketing elemzőt veszik át a mellettük levő szobából. Úgyhogy mielőtt bármire is pályáznál, üljél le gyorsan és fundáld ki, hogy mit szeretnél csinálni. Nem, hogy milyen magasan, vagy hogy mennyi pénzért, hanem hogy MIT. 

Azontúl, hogy Audit szeretnék vezetni öt éven belül lehetőleg egy MOL aranykártyával. 

 

4.  KITARTÁS

Kapsz utódlástervet, kapsz jövőképet, kapsz visszajelzést, kapsz felelősséget, kapsz mindent. De tedd már meg, hogy cserébe hat és fél hónapot képes vagy úgy dolgozni, hogy közben nem frissíted a linkedin profilodat. Vegyél ki egy papírt a zöld irodád méltatlanul porosodó nyomtatójából, fogj egy tollat, és kezdj el számolni.

Hány ember van melletted, hány feletted, hány alattad.

Azt már tudod, hogy MIT szeretnél csinálni, akkor passzints hozzá egy pozíciót és számold ki, hogy feltehetőleg mennyi időt kell ezért dolgozzál.

Értem, hogy nem tudod. Azt is értem, hogy nem tudsz előrelépni, mert a vágyott pozíciódban már ül valaki. Akinek a vágyott pozíciójában is ül valaki. Akinek a.... 

Biztosra nem tudhatod, de saccolni azért tudsz, igaz?

 

 

De ha egyik valaki sem te vagy a fenti valakik listájából, nem fogsz előre jutni, az mondjuk egész biztosra tehető. Helyben előrelépni sokkal biztosabb, minthogy jobb új állást találsz másik cégnél, még akkor is, ha azt gondolod, hogy a munkaerőhiány neked kedvez.

Bár kedvez igen, ebben igazad van. Viszont nem úgy, ahogy gondolod.

Minél nagyobb munkaerőhiány van, annál nagyobb kincs vagy a munkáltatódnak, ha véletlenül nem mész sehova.

Hanem nekiállsz dolgozni. Sokat. Sokáig. Egy irányba. Okosan.

Okosan, de nem bármi áron. 

 

 

DEHOGY ÁLLOK NEKI DOLGOZNI. BEKÖVETLEK INKÁBB FACEBOOKON ÉS INSTÁN.

 

képek: www.imdb.com, www.lanius.ro, www.youtube.com