Vezető felemás cipőben

10 ok, amiért Joseph Zotter csokoládégyáros bekerülhetett a Harvard tananyagaiba

Idegen tollak rovatunk újabb szerzője hozzánk hasonlóan üzleti coach, Gaál Zita, aki elmeséli nekünk hogyan lesz valaki sikeres úgy, hogy esze ágában sincs senki más útját járni mindehhez.

Nemrégiben egy családi kirándulás keretében jártunk Grazban és részt vettünk egy csokoládétúrán a közelben létesített Zotter csokoládégyárban. Már a bejáratnál megbizonyosodhattunk arról, hogy páratlan élményben lesz részünk: az épület előtt vidám endorfin szobrocskák emlékeztetnek a csoki jótékony hatására, a tulajdonos, Joseph Zotter széles mosollyal, arcán csokival bemázolva „üdvözöl” egy portrén, a hallba lépve megcsap minket az édeskés-kesernyés illat, a páradús levegő, a kakaóbabot termő esőerdőt idézik a dús, indás növények és állathangok, a mosdóban piranják úszkálnak egy hatalmas akváriumban...

zotter-schokoladen.jpg

A csokoládé manufaktúra ugyanis látogatható, a csokoládékészítés valamennyi fázisa végigkövethető egy üvegfalon keresztül, útközben számos kóstolóállomással, csokoládé szökőkúttal, iható csokit kínáló bárral, parányi „libegőben” érkező megszámolhatatlan fajta édességgel – mindehhez korlátlan fogyasztást, egy egyedi designt kapott porcelán kóstoló kanalat, és a páratlan ízhatásért számos ivókutat biztosítanak.

Vajon mivel vívhatta ki Joseph Zotter a Harvard Egyetem elismerését, aki egyetemre ugyan nem járt, de ma online órákat ad a világhírű intézményben és munkássága bekerült a tananyagba?

Joseph Zotter csokoládéját a nemzetközi teszteken a világ legjobbjaik között tartják számon, egy rangsorban például a világ 8. legjobb csokoládégyárának választották 2012-ben. Ausztria egyik legfenntarthatóbb vállalatának tartják, s mint jó gyakorlati példát, tanítják a Harvard Egyetemen.

zotter-schokoladenmanufaktur_theke_1.jpg

A cukrász, szakács végzettségű Zotter feleségével 26 évesen nyitotta meg első cukrászdáját Grazban, majd hamarosan a napi zárás után csokoládé készítéssel kezdett kísérletezni egy hátsó teremben. Kezdetben mindösszesen két alkalmazottal, 200 nm-en vágott bele a csokoládékészítés művészetébe, amely mára egy valóságos kultikus brand-é vált, valamint egy 5500 nm-es gyárrá és látogatóközponttá bővült. 160 embernek adnak munkát, naponta 50-80000 db termék készül, az év minden egyes napjára, mintegy 365 fajta.
Előrejelzések szerint a következő években mintegy 60%-al nő majd a csokoládéfogyasztás Kínában, így a grazi-hoz hasonló gyárat és látogatóközpontot nyitottak Shanghaiban is, amelyet Zotter egyik lánya vezet.

Innováció és „ötlettemető”

Zotter figyelmen kívül hagyott számos olyan üzleti modellt és menedzsment gyakorlatot, amit például egy MBA kurzuson tanítanak. Nem készít például üzleti tervet, nem végez piac kutatást sem.

A fogyasztói igények feltérképezése helyett a világ lekülönbözőbb helyein nyer inspirációt, gyűjti a lehetséges alapanyagokat, fűszereket és új ízkombinációkat talál ki. Amivel eddig soha sehol nem találkoztunk az az „ötlettemető”. A gyár mögötti kertben felirattal ellátott sírkövet kapnak azok az ötletek és termékek, amelyeket kivesznek a termelésből. Nemegyszer a legnépszerűbb fajták is ebben a furcsa temetőben végzik, csakhogy helyet teremtsenek az újabbaknak. Ezzel a lépéssel valószínűleg leszámolnak a régivel és folyamatosan új inspirációra, kreativitásra huzalozzák a gondolkodásmódjukat.

zotter_god5203.jpg

Etikus alapelvek

Zotter kiemelten fontosnak tartja a fenntarthatóság, a biogazdálkodás, a fair trade alapelveit. A tulajdonos a világ legkülönbözőbb tájain maga kutatja fel a kis kakaóbab termelőket. Személyesen győződik meg a minőségről, az egyedi ízvilágról, nemegyszer pedig manufaktúrájának látogatására hívja a kakaóbabot termelőket. A gondosan ellenőrzött import alapanyagokon túlmenően saját biogazdálkodásba is kezdett, az innen származó ételeket kínálja dolgozóinak és a látogatóinak.
Egy csokoládé fajtát pedig jótékony céllal gyárt, az ebből befolyt bevétel harmadával a Calcuttában élő, utcán éhező gyerekeket támogatja.

Kreativitás és kísérletezési kedv

Zottert csillapíthatatlan kísérletezési kedv jellemzi, folyamatosan újabb és újabb ízkombinációkon dolgozik. A hagyományos, táblás, „kockás” csokik helyett egyedi, rétegzett csokoládét gyárt úgynevezett bean-to-bar technológiával, Európában egyedülállóan a gyárban kezdi feldolgozni a kakaóbabot.

A legjobb ötletei munka közben pattannak ki a fejéből, ezeket az irodájában papír cetlikre rögzíti, priorizálja őket, néhány napig az asztalon pihenteti és csak akkor valósítja meg, ha kis idő elteltével még mindig jó ötletnek tartja őket.

A kudarc mint tanulási platform

A '90-es évek közepén Zotter vállalkozása csődöt mondott, álmait azonban nem adta fel, tanult a sikertelenségből, talpra állt és megnyitotta a csokoládé manufaktúrát pedig felesége a biztonságosabb cukrászda mellett döntött volna. A kudarctól tehát nem csüggedt és így van ez ma is, ha egy-egy új ízpárosítás kevésbé nyeri el a vásárlók tetszését, egy kicsit megáll, „leporolja magát” és megy tovább...

Munkahelyi elkötelezettség és wellbeing

A produktivitáson túlmenően megkérdőjelezhetetlen szerepe van annak is, hogy mennyi pozitivitás van a szervezetben, milyen pozitív érzések dominálnak, mennyire elkötelezettek a munkavállalók. A látogatásunk során megszólított minket egy magyar hölgy, aki 10 éve az Őrségből ment a gyárba dolgozni és megtalálta számításait, imádja a munkáját. Elmondása szerint a vezető személyesen, naponta többször is végigmegy a gyártósoron, üdvözli a dolgozókat, megáll, érdeklődik, meghallgat, bátorít, pozitív visszajelzést ad nekik, példát mutat a kitartó munkájával. Elsősorban a környéken élő nők vállalnak a gyárban munkát és fizetésük 25%-al több a környék egységeinek juttatásaitól, 8 hét fizetett szabadságot kapnak.

image_4.jpg

Vevőorientált attitűd és viselkedés

A csokoládé tervezésbe a vevőket is bevonják, oly módon, hogy egy-egy doboz csoki a vevő által is összeválogatható és lehetőség van egyedi csokoládé papír tervezésére is, akár a névjegyünket is rányomtathatjuk egy Zotter csoki papírra.
Ottjártunkkor a takarító hölgy lelkesen mesélt a kislányunk dzsungellel és piranjákkal kapcsolatos kérdéseire, a pénztáros hölgy maga ment vissza a polcokhoz egy hiányzó vonalkódért. Kislányunk kedvenc pulóverét véletlenül a látogatóközpont mozijában felejtettük, a vasárnap írt emailre hétfőn reggel 8 órára már választ kaptunk, igen megtalálták és két nap múlva térítésmentesen megkaptuk csomagban. Az ilyen vevőélmények vezetnek például egy ilyen blog poszthoz.

Művészet és humor

Megtapasztalva a Zotter minőséget, abban biztosak vagyunk, hogy Zotternek a csokoládé tervezése és készítése nem gyártás, hanem alkotás, „művészet”. Ezt pedig aláhúzza az is, hogy már a 90'es évek óta egy művész, Andreas H. Gratze tervezi a különleges, színes csokoládé papírokat, mára pedig sokaknak van hatalmas Zotter csokoládépapír gyűjteménye.


A Zotter sikerében nem kevés szerepe lehet a humornak, számos tárgy, szobor, kép, karikatúra csal mosolyt a látogatók arcára vagy éppen meghökkenti őket egy pillanatra.


Zotter Úr személyes márkájának pedig van még egy különleges jegye, mindig egyforma stílusú, de két különböző színű cipőben járja körbe a világot és megvalósított álmát, a csokoládé manufaktúrát.

 

Vendégblogunk szerzője Gaál Zita, üzleti coach,  M&G Vision Coaching

 

Ha munkavállaló vagy azért, ha szabadúszó vagy, azért, ha cégvezető vagy, azért kövess minket. Zita cikke hatására pedig végre legközelebbre befejezem az ezeréves vázlatomat, ami arról fog szólni, miért vezethet elképesztő tévutakra a benchmarking. Velünk tartasz addig facebookon?