A tartalommarketing egyetlen titka: a türelem!

A héten kaptam nagyságrendileg a 170. megkeresést annak kapcsán, hogy tartsak előadást/oktatást/írjak könyvet/adjak tanácsot/csináljak képzést arról, hogyan kell egy márkát tartalommarketingre épülve felhúzni. Eddig szinte minden alkalommal nemet mondtam, bármennyire is szeretek előadni, nem vagyok kommunikációs szakember.

Ráadásul elég melós lehet képzést gyártani azzal az anyaggal, hogy: "Türelem!".

142408_69d66a2771b0512e931e95bcea8ef2b1_large.jpg

A kérdés mindig úgy hangzik, hogy arról a titokról beszéljek, ami minket segített hozzá, hogy exponenciálisan növekvő márkát húzzunk fel egy ingyenes blog sablonra, mikor mellettünk áll földbe a pici hazai márkák sorozata, látszólag ugyanazzal a stratégiával.

Látszólag.

És ez az, amin érdemes elgondolkozni. Hogy mióta, milyen gyakorisággal csinálod ugyanezt. És hogy van-e átgondolt stratégiád, vagy csak írsz néha, aztán hátha. Mert a rossz hír, hogy nincs titok. Egyáltalán nincs. Csak sokkal, sokkal tovább kell várni, mint hinnéd. Ezért a legtöbben feladják útközben.

A tartalommarketinghez elképesztően sok időre van szükség. Ráadásul megpróbálhatsz belőle megtérülést kalkulálni - és hidd el, én is megpróbáltam - de beletörött a bicskám. Nemcsak azért, mert ember legyen a talpán, aki folyton leméri, hogy mennyi időt tolt blogolással, hanem azért is, mert egy olvasó sem tudja megmondani, hogy mikor és hogy érett be, hogy ügyfél lesz belőle.

Minden megkeresésünk úgy kezdődik, régóta olvasom a blogotokat. Régóta követlek titeket. Szeretem a cikkeiteket.

Az egyénileg, karrierútjában elakadt 29 éves is, és a 3000 fős cég 57 éves feje is ezzel kezdi. De hogy kinél melyik szó, mondat, cikk éri el azt a szintet, hogy azt mondja, na jó, gyertek, segítsetek nekünk is, hogy - a változásban is élhető munkahelyedért dolgozzunk veled*, az baromi változó.

Van contentstratégiánk, mindig is volt, néha elnagyoltabb, néha részletesebb. A blogon van fb oldal, insta, mindkettőt tanuljuk mi is folyamatosan. A fb jobban megy - tekintve hogy pont olyan öregek vagyunk, mint a felhasználóink - az insta kevésbe. Ezért kerestünk tanácsadót (ezúton is köszönjük Pikrea), kitanultuk hogy kell, csináljuk. A kommunikációs szaki kollegánk több hónapos/éves fülrágása eredményeképpen aztán elindítottuk a podcastot, ami egészen megdöbbentően erős szinten konvertál.

Amit egyrészt azért kell leírnom, hogy hozzá tehessem, igazad volt, Jasper!

Másrészt azért, hogy tudatosítsam benned és magamban is, hogy kell a) láb, b) láb, c) láb és d) láb. Nemcsak szolgáltatásban, hanem kommunikációban is. Van olyan ügyfél, aki csak instagramon követ minket, van olyan, aki csak a blogot olvassa, meg olyan is, aki saját bevallása szerint hatszor hallgatta meg a podcast adást a szervezeti láthatóságról, annyira magára ismert benne. És lehet, hogy majd egyszer feljön a blogra olvasni is, mert elhiszi, hogy podcast kettő van, cikk meg háromszáz, dehát nem szeret olvasni. És nem fogod elhinni, még olyan is van, aki azt mondta, hogy tök jó, hogy feltöltöttük soundcloudra is a podcastot, mert youtube-on ő biztos nem hallgatja meg. Az embernek legyenek elvei.

Szíve joga.

Viszont ha te üzletet szeretnél felépíteni egy blogra, akkor mindenkit el kell érned, aki a célcsoportod (van, ugye?). El kell érned azt, aki képeket szeret nézegetni, azt, aki beszélgetést szeret hallgatni, azt, akinek a nyomtatott sajtó csak a sajtó, és azt is, aki mindennap az oldalad frissítésével (és reklamálással :) ) kezd. És igen, ez elképesztően sok idő, és energia.

Úgyhogy ha elindítasz egy vállalkozást, és nekiállsz márkát építeni, és a tartalommarketinget szánod sales tevékenységnek is, akkor erre muszáj felkészülnöd. Mind lélekben, mind anyagban, mind mondanivalóban, mind statisztikában, egyébként. Mert az, hogy milyen ütemben növekedsz, nyilván egy csomó egyéb paramétertől függ.

De hogy növekedsz-e egyáltalán, nő-e az olvasottság, azt találod-e el, akit szeretnél, na ezek már rajtad múlnak. Meg azon, hogy nézed-e egyáltalán a számaidat.

És ha valami nem úgy megy, ahogy kellene, akkor reagálsz rá. 

Szóval ha titokra vágysz, menj csak el, és hallgasd meg a szakikat a konferenciákon. Vagy hidd el, amit én mondok, és tegyél bele - a minőségen TÚL - következetességet, időt és türelmet. Más nem kell. De ezekből sok.

Ut sementem feceris, ita metes.

 

*(Az új szlogen egyébként már az új honlaphoz, meg miegyébhez készült, mert a többiek szerint a "Rendet rakunk a munkaerőpiacon." kicsit Ordnung muss sein! -szagú. Aki ismer személyesen, tudja, hogy ez engem cseppet sem zavarna, de biztos igazuk van. :) )